Followers

Tuesday, December 18, 2012

Kalau AKU tu kasar...

Kalau AKU tu kasar...

"Aku terima nikah............(nama pengantin perempuan) dengan maskahwinnya dua puluh dua ringgit setengah tunai". 

Aku - kata ganti diri pertama (biasa dipakai sewaktu berdoa kepada Tuhan atau di antara orang yang rapat perhubungan mereka, tetapi agak kasar terhadap orang yang perlu dihormati

Saya  -  ganti nama diri pertama (lebih baik daripada aku),

Engkau - ganti nama diri kedua ( untuk orang yang setaraf atau yang lebih rendah, digunakan juga untuk Tuhan sewaktu berdoa)

Kamus Dewan Edisi Keempat - Dewan Bahasa dan Pustaka 2005


Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan fardhu ramadhan tahun ini kerana Allah Taala 

Sahaja aku sembahyang fardhu Isyak 4 rakaat tunai kerana Allah taala 



Doa minta jodoh (sapu habis) paling popular!


Ya Tuhan, 
kalau dia memang jodohku, dekatkanlah…. 
Tapi kalau bukan jodohku, maka jodohkanlah… 

Jika dia tidak sejodoh denganku, 
maka jadikanlah kami jodoh… 

Kalau dia bukan jodohku, 
Jangan sampai dia dapat jodoh yang lain selain aku… 

Kalau dia tidak dapat dijodohkan denganku, 
Jangan sampai dia dapat jodoh yang lain, biarkan dia tidak berjodoh sama seperti diriku, 

Dan semasa dia telah tidak memiliki jodoh, 
Jodohkanlah kami kembali… 

Kalau dia jodoh orang lain, 
Putuskanlah, Jodohkanlah denganku.. 

Jika dia tetap menjadi jodoh orang lain, 
Biar orang itu bertemu jodoh dengan yang lain dan kemudian Jodohkanlah kembali dia denganku

Boleh ke doa cam ni? (klik) Ahakz...

Aku diminta oleh Kak Mem tokey Saufiville (klik) untuk menulis artikel ini. Masakan dia 
tersangatlah sedap wa cakap lu! 


13 comments:

Anonymous said...

Salam Uncle,

Macammana harga makanan di Saufiville? murah ke mahal?

ingat nak pegi la. tdo semalam dua.

KARIM

Prince of Noob said...

doa cari jodoh yg paling glamer sekali huhuhu

A-I-B said...

Harga rakan2 blog bagi lah murah sikit!... hehe...

#Hash said...

Elok la guna SAYA.. mesti tak sedap dan tak molek kalau AKU digunakan kalau bercakap dengan Pak Habib...

- Tak minat uncle, minat aunty ;)

Anonymous said...

bergantung kepada budaya. 'Saya' tu lebih dah dianggap sopan bila berbual sesama manusia (budaya Melayu).

Bg sbhgian masyarakat Jawa peranakan (Jawa Malaysia), aku-ko dgn mak bapak biasa je, sbb istilah 'nyiyong' tu mcm terlalu formal (macam beta-patik). So kalau dok dgn orang Jawa, aku-koe blh pakai la walaupun dgn orang yg lebih tua.

'Aku' dlm doa/niat tu ada sebab tertentu. Dlm budaya Melayu istilah 'aku' tu mungkin memberi makna lebih mendalam, atau bahasa orang dulu-dulu yg menunjukkan taraf 'hamba', takde kesombongan. Takkan nak berdoa cakap 'beta' plak.

Aku lebih suka guna 'aku' bila berdoa sbb rasa rendah diri dan lebih dekat dgn Allah, dan tak kisah sbb Allah faham apa yg aku rasa. Kalau orang lain nak guna 'saya' gunalah, takde masalah.



Dex Banner said...

dah bape kali ah aku tgk cite secret garden ni..tp still xbosn.. suke gile sebab watak gill ra im tu..kasar! fuhh..suke =)) ko suke x?? lau xtw,,dlte ... DB Mall

Generasi Terhebat Terengganu Bangkit Runtuhkan UMNO said...



UMNO dan BN sudah memerintah Terengganu hampir 50 tahun..... Tapi Kenapa Pemuda UMNO, Puteri UMNO, Wanita UMNO dan Pemimpin2 UMNO Terengganu tetap memilih jadi bodoh?

2013 - Tahun Paling Malang Rakyat Terengganu........ Lihat sendiri bukti kalau tak percaya...

~ BUKTI 1 ~

~ BUKTI 2 ~

~ BUKTI 3 ~

~ BUKTI 4 ~


Saya mohon sangat2 agar semua anak2 muda mengundi PR pada PRU ke-13. Mesti undi PAS, PKR dan DAP. Kita mesti ambil serius soal ekonomi dan perpaduan kaum. BN telah meninggalkan banyak hutang di setiap negeri. Ini akan membebankan kita.. Percayalah. Lihat sendiri selangor, bila PR memerintah kurang 5 tahun, hutang berkurang. Bandingkan dengan Terengganu yang diperintah BN sejak 50 tahun dulu... Kat mana hebatnya Pemimpin UMNO yang menafikan kewibawaan Pemimpin Pakatan Rakyat? Mereka pun tahu tapi tetap mahu menafikannya.. sememangnya betul.. ( Buktikan kalau saya bercakap bohong)

Terang2 tak wujud perpaduan dalam BN. MCA dan MIC terang2 menolak BN.

Pastikan anda memberitahu rakan2, emak ayah dan saudara yang kurang tahu soal ekonomi dan perpaduan kaum.... Walaupun terpaksa berada dlm kem BN dan UMNO, pastikan undi anda tetap kpd PR....

~ (( Budaya Samseng )) - Ahli2 Mahu Lari Dari UMNO ~

Biarkan UMNO bersendirian... Mereka tidak mahu bersatu, kita boleh bersatu sesama kita... Mereka pentingkan perpecahan... Biarkan mereka... Mereka lebih mengutamakan keganasan untuk mengekalkan kuasa... Biarkan mereka..... Mereka hanya mahu jadi samseng... Biarkan mereka samseng selamanya....

Biarkan pemimpin2 UMNO memperbodohkan ahli2 mereka selamanya...

Carlos Santiago said...

Berdoa tapi muka sombong...xdpt jodoh gak...yg penting kna cool n pandai amik hati..BANkami

Buatbest said...

ada masa yg dibolehkan utk "aku" digunakan..bukan setiap masa "aku" diperlukan..

Abu Awis @solehnet said...

Setuju dgn buatbest - @solehnet

Unknown said...

Uncle, asal bg org lain post kt blog uncle? Boring la nk baca diorg merepek... Kalo diorg nk menulis, suruhlah diorg buka blog sendiri... Kiteorg dtg blog uncle sbb nk baca tulisan uncle je, buka org lain... Harap lps ni blog ni jd balik 100% coretan uncle, xde org lain... Nway, lu mmg taiko bro.l.

qes said...

mana uncle neh? xde posting baru pong.. citer yg lepas2 pon xdek ending lg... cerciter cerciter... xnak kawan r camneh..

C++ said...

Bhai UncleSeekers...

Gua kalu doa selalu guna gua lu jer .... takder masalah.. sebab itu semua bahasa manusia... Allah lebih tau yang mana ikhlas atau tidak...

Kalu guna saya tapi tak ikhlas buat aper... hahaha