Followers

Saturday, February 28, 2015

PERKID - Kenapa Harus Dengki Dengan Peserta Maharaja Lawak? (Part 13)

PERKID - Kenapa Harus Dengki Dengan Peserta Maharaja Lawak? (Part 13)

Salam semua, Lama rasanya aku tak menulis dalam blog uncle ni

Tapi disebabkan ada mendapat satu email dari pembaca yang meminta bantuan pada uncle.

Hati aku pon jadi membara je nak menulis semula pasal Preseden Perkid sorang ni...



assalamualaikum..saya ade terbaca blog tuan berkenaan perkid.. begini, saya benar2 buntu. baru2 ini adik saya telah di hantar ke bilik detox dan beliau di kurung selama 46 hari, disuruh berpuasa dan diberi makanan nasi dan garam beserta sedikit kuah.. selepas tempoh tahanan, adik saya kurus sangat macam lidi, tulang jer, urat semua keluar..bila saya tanya kenapa dia dikurung, sebab cubaan mencuri..adik saya cuba mencuri duit kerana hendak menggunakan duit berkenaan sebagai tambang pulang ke rumah. adik saya juga beritahu, beliau sudah tidak tahan duduk disana sering dipukul.saya xtaw nak buat macamana. saya nak kluarkan adik saya tapi mereka xbagi..ada tempoh 1 tahun lagi. saya sampai terfikir nak bawa lari adik saya.. tapi saya takut dikenakan tidakan. boleh x bantu saya? kalau saya bawa lari adik saya, adakah apa2 tindakan akan diambil? saya xboleh biar adik saya macamtuh.,MOHONN BANTUU SAYAA

Hmmm.. ape cerita ni Presiden Perkid oi..

Tak habis-habis nak naya budak lagi ke?

Nanti kalau jadi apa-apa kat anak anak orang tu ko cakap ketentuan Allah.

 Jawapan yang senang je ko bagi nanti.

Dah la tiap bulan mak bapak kena bayar yuran,

Lepas tu ko mintak derma sana sini konon untuk kos menguruskan budak-budak kat sana tu.

Tapi ko kasi budak makan nasi dengan garam je.

Ko tau tak, kalau dalam penjara pon tak makan macam tu.

Ko ingat ko bagi binatang makan ke?


klik


Apa yang aku perhatikan berbagai-bagai organisasi yang dah penah datang dari majlis agama islam selangor dan pegawai agama tapi pernah ke pegawai-pegawai tu datang tanya sendiri dengan budak-budak yang kena kurung kat dalam tu?

Cuba sekali buat lawatan mengejut, jangan bagitau dulu dengan presiden perkid tu. Lepas tu masuk dalam asrama-asrama dan bilik kurungan (detox) .

Tengok keadaan situ dan cuba tanya sorang-sorang budak kat situ tanpa ada sorang pon kakitangan Perkid.

Apa agaknya yang diorang akan cerita kan?

Ni tak, datang je bagi sumbangan, tapi tak tau apa yang terjadi dalam kem tu.

Presiden perkid tu asyik berjalan kesana kemari,

Budak bagi makan nasi dengan garam.

Pastu seminggu dua tiga kali kena puasa, kenapa? nak jimatkan kos?

Ko ni pon presiden Perkid, berapa kali aku dah cakap, jangan gunakan agama untuk kepentingan sendiri.

Tapi bila dibiarkan makin ligat pulak aku tengok ko ni.


(klik)


Ni lagi satu hal , ko dengki sangat orang menang kenapa?

Tu namanya rezeki diorang.

Yang penting niat betul walaupon sekadar berlawak.

Ko tak baca suratkhabar ke yang juara maharaja lawak ni impian diorang nak hantak mak diorang pegi haji/umrah.

Diorang org susah, bila niat dia betul Allah permudahkan urusan diorang.

Ko pulak yang cemburu kenapa? Kalau niat kau betul aku rasa dari dulu dah siap tempat ko tu.

Ini tak bertahun-tahun tak siap lagi, sibuk minta derma kesana kemari.

Kata kenal ramai orang-orang besar , menteri , jabatan-jabatan kerajaan.

Tapi kenapa susah sangat ko nak dapat bantuan?

Lain kali jangan cakap besar la.

Bagi la laporan sumbangan-sumbangan yang penah ko terima dari dulu, kemana perginya sumbangan-sumbangan tu.

Aku tengok macam teruk sangat je dah ni sampai budak makan nasi dengan garam.

Ko pulak badan makin kembang dah aku tengok, kenyang sangat kot.


(klik)


Ko ni sebenarnya teringin nak ada kolam renang kan?

Dapat buat kecik pon jadilah untuk anak-anak ko mandi. 

Konon-konon kolam tu guna untuk rawatan la ko cakap. 

Aku tengok anak-anak ko je yang mandi dlam tu. 

Daripada membazir buat kolam tu, baik ko bagi budak-budak yg dalam kem ko tu cukup makan minum. 

Lagi satu aku tengok ko ni tiap kali bergambar je tadah tangan besar-besar kenapa? 

Ko berdoa ke tu atau nyanyi lagu nasyid? 

Kalau berdoa mana ada orang pandang kamera. 

Tu riak namanya, macam-macam hal la ko.

Ko ni kadang-kadang buat benda tak nak pikir dulu. 


Oklah, lain kali kalau berpeluang aku sambung lagi cerita pasal ko. 

Jangan sampai cerita ko pasni jadi panas sebab mendera budak-budak dan berselindung menggunakan agama.

Ko kan asyik cakap kena ikut sunnah nabi, apakata ko berniaga lagi elok daripada mintak duit sana sini.

Yang Benar

Roni Al- Bahani

No comments: