Followers

Tuesday, August 6, 2013

Bodoh, Bangang dan Tolol? Ipoh Mali Talak Sombong...

Bodoh, Bangang dan Tolol? Ipoh Mali Talak Sombong...


 
miliunsoftware@gmail.com

Tan Sri Dr Ali bin Hamsa 
Ketua Setiausaha Negara (klik)

 
Ketua Pengarah 
Dato’ Norani binti Hj. Mohd Hashim 

Aku terima maklumat seperti dibawah ini. Adakah ini benar? (Tulisan merah aku punya ayat)

1. Semenjak menjadi KP JKM beliau sangat cerewet dalam semua aspek antara contohnya

a) Apabila mesyuarat, memang makan/minum disediakan. Jika cawan/pinggan yang bukan kaca beliau tidak akan makan/minum. Ada beberapa kali perkara ini berlaku dan beliau tak akan makan dan minum.

b) Semuanya perlu dihidang/ada tempat khas untuk beliau makan. Tidak kira lah apa dalam apa jua program sama ada berbentuk kecil/besar. PA beliau Puan Ainon juga merungut, kalau hendak hidang air setiap pagi kepada beliau, perlulah gelas yg berlapik. Dulang juga perlu berlapik.

2. Beliau bujang dan tidak pernah berkahwin. Jadi beliau tidak concern dengan nilai masa bersama keluarga terhadap pegawai dan kakitangan. Yang paling terasa Puan Ainon (PA) serta Puan Reza Solibun (Pegawai Khas). Kesannya, ada yang bergaduh dengan suami/isteri. Tiada masa yang berkualiti bersama keluarga dan hanya mengutamakan kerja. Sebagai KP JKM, seharusnya beliau perlu mengimbangi di antara menjaga kebajikan masyarakat dan kebajikan pegawai dan kakitangan beliau sendiri. Jangan terlalu berlebih lebih dengan kerja, kelak musibah akan datang kepada organisasi mahupon individu di dalam JKM.

3. Tiada lagi panggilan “Kak Ani” oleh sahabat sahabat rapat/kenalan. Perlu memanggil Dato’ Norani. Semasa menjadi Timbalan Ketua Pengarah (Operasi), beliau tidak kisah jika dioanggil “Kak Ani”

4. Sepanjang menjadi KP JKM, beliau tidak pernah turun ke setiap Bahagian (aras 6-18) untuk beramah mesra dengan pegawai dan kakitangan. Sekarang ini, semua pegawai dan kakitangan berasa jauh dan terasa jurang di antara KP dengan org bawahan.

Beliau perlu mendalami dan selami kembali apa itu maksud “ KEPIMPINAN MELALUI TELADAN”

KSU
Dato’ Seri Noorul Ainur binti Mohd Noor

Ada lagi satu kes! KSU jugak tak terkecuali. Adakah dakwaan dibawah ini juga benar atau fitnah? Ceciter...

1. Beliau tidak nampak seorang yang mesra rakyat.

2. Kalau beliau marah, sentiasa keluar perkataan yang kesat : bodoh, bangang, tolol kepada pegawai.

3. Apa salahnya untuk tegur secara berhemah, kerana ianya melambangkan keperibadiaan.

4. Sangat suka akan program-program yang bersifat glamour. Setakat ini program2 kementerian wanita, keluarga dan masyarakat mahupon agensi-agensi di bawahnya semuanya berbelanja besar. Setakat ini yang paling mahal (kalau tak salah) Hari warga Emas 2012 di Palace of The Golden Horses sebanyak RM1.2 juta.

5. Kementerian Kewangan pernah menggelarkan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat sebagai Kementerian yang larvish.

6. Orang kesayangan beliau ialah Puan Shifa dan Puan Elis. Walaupon mereka memberi nasihat yang salah terhadap sesuatu perkara mereka tidak akan menerima kesan. Baru-baru ini Program Berbuka Puasa Bersama Media di Dewan Perdana Felda, Menteri hanya mahu dalam 500-600 orang shj. Tetapi atas desakan Unit Komunikasi Korporat di mana pada tahun lepas2, 1000 orang media dijemput. Kesannya: separuh dewan kosong dan mungkin membazir dari segi makanan.

7. Ramai orang di kementerian mendoakan beliau keluar dari kementerian dan digantikan dengan orang benar2 dekat dengan jiwa masyarakat. Kerana beliau sudah terlalu lama di kementerian wanita, keluarga dan masyarakat dan berada dalam zon yang sangat selesa. 

8. Mohon KSN (klik) jenguk2 lah...

9. Program1Azam perlulah dinilai semula. Sejauh mana keberkesanan program tersebut. Banyak pihak merungut, barang2 yang dihantar tidak berkualiti dan mahal pulak pakejnya. Kalau dilihat pada barang2 tersebut tak sampai dengan harga yang dikatakan.

10. Selain daripada itu, sejauh mana program ini mampu untuk para peserta keluar daripada kepompong kemiskinan? Jika tidak, wajar program ini dinilai semula oleh KSU, Kementerian Kewangan, PM serta KSN....

 KSU (kiri sekali) dan KP (kanan sekali)

Kak Ani, enjin kalau dah lama tak start kena overhall balik. Orang dah tak suka tu sendiri mau ingat lah!. Kalau nak order kek lapis, saya bleh supply. Tak kan balik-balik orang tu jer. Agak-agak aarr.

3 comments:

Anonymous said...

Steady pakcik...dapat baca artikel pendedahan2 mcm ni baru sempoi..

Anonymous said...

Bagus uncle...sekurang2 nye pndhan ini mwakili staff2 jkm yg takut @ xmampu nk bsuara.klau dua2 ni baca bwk2 lah berubah

Shanaz said...

Sure or not admin ??... if tak betul jatuh jadi fitnah pula... apa kata kalau sesuatu rungutan dan ketidaksempurnaan sesuatu itu disajikan dengan bukti yang kukuh.... kita yang belum tahu ni pun if setuju dengan admin dah jatuh hukum subahat..... if betul tak pelah...

Tentang hidang air kena ade lapik gelas dan alas dulang... saya rasa itu bukan sesuatu yang cerewet atau melebih2. Mmg patutlah.... kan lebih manis if sesuatu hidangan itu dialasi dengan kain yang mencerminkan adap sopan orang melayu.... orang melayu pun if nak berkata2 pun berkias kias utk nampak lebih molek supaya ayat itu lebih berlapik/beralas.

Lagipun pendedahan semacam ni admin, bunyinya mcm orang sakit hati/cemburu/dengki dan tak punyai akal yang sihat.

Saya pun berniaga juga.... segala mcm kek saya jual... tp saya tak boleh marahkan orang if tak nak beli kek saya... adelah yang tak sodap dan tak kena dengan tekak tu..... just my 2 cents.