Followers

Friday, September 21, 2012

Sultan Perak Atau Kerabat? (Part 4)

Sultan Perak Atau Kerabat? (Part 4)

Kiri ke Kanan: YAM Raja Shahruzzaman (KuShah), YAM Raja Iskandar Dzulkarnain (YTM Raja Kechil Besar Perak), YAM Raja Izzuddin Iskandar (bekas YTM Raja Kechil Besar Perak), YAM Raja Jamil Ariffin.

  (klik)

Jika mengikut jalur susunan bakal Sultan Perak, YAM Raja Izzuddin sepatutnya menduduki jawatan DYTM Raja Muda Perak...

Tunggu penjelasan selanjut...

Ku Syah

DYTM Raja Muda Perak Darul Ridzuan 
Raja Nazrin Shah 







Part 1 - Anak Sultan Yang Semikin Dalam Malaya
Part 2 - Pejabat Sultan Perak Buat Mengong!
Part 3 - Majlis tahlil Almarhum Sultan Idris di sabotaj
Part 4 - Kerusi Panas Raja Muda Perak 
Part 5 - Sumpahan Keturunan
Part 6 - Sesudah Mentari Terbenam  

30 comments:

Anak Perak said...

Ku Chik tu byk buat taik kat perak....selagi ada jalan buat duit segala benda nak dijualnya....elok le perak tak berajakan kaki kuda

Prince of Noob said...

oo yeke... baru tahu pasal ikut jalur susunan tu siapa yg patut jadi Raja Muda Perak... mungkin ada kisah disebalik ini?

C++ said...

Bhai UncleSeekers...

Hahaha.... teruskan lagi... gua nak tunggu aper citer lagi yang lu nak bawak.. kot ader bender tambahan gua nak passkan... nanti gua celah kasitau... okeh...

JAMILKUCING said...

Salam Uncle

Lu bongkars emua apsal salutan dan raja di malaysia ni sampai kongkang. cukuplah rakyat di perbodohkan di tipu hidop hidop . boingkar yeop. bior deme mengalabah raban teben.

Cume satu raje je mike jangan bongkar habis iaitu RAJAKUCING . teman le. hik hik hik hik hik

Anonymous said...

SALAM... NK BALAS SKIT KT ANAK PERAK TU..... KALAU XTAU UJUNG PANGKAL JANGAN NK MEMANDAI JER PSAL KU CHIK TU... MANA KAMU TAU KU CHIK MCM TU...KAMU PUN DGR CERITA ORG....

Anonymous said...

HANZ SOKONG YG UNCLE BUAT SKG NI!!!

Anonymous said...

Bhai,

Cuba mike pegi tanya ku shah, duit org yg dia tipu apa cite? apsal lari? mana pegi aset juta2 kat oversea?

akmar said...

maaf uncle nk bertanye....sbb mmg x tau & nk tau;

kenapa slepas sultan idris mangkat, bukan anaknye yg ditabalkn jadik sultan??? seperti kbyakan negeri2 lain, anak sultan yg pgg title putera mahkota yg diangkat mjadi sultan..

bace link yg uncle bagi tu, tapi x jumpe jawapannye sbb link tu byk bercerita asal usul sultan azlan shah sajer

tq

Anonymous said...

Cerita berat sebelah...majlis tahlil apa yang mengguna kepala lembu yang telah dsembeleh?

Anonymous said...

raja izzuddin ni ler yg kes jual pingat perak tu kan

Org.Peragh said...


Sistem beraja Perak berlainan dari negeri lain. Ia agak unik dimana anak Sultan tidak semestinya mengantikan ayahanda nye. Sultan Azlan menjadi sultan kerana dia adalah Raja Muda Perak ketika Sultan Idris mangkat pada tahun 1984.Itu memang hak nye.

Anonymous said...

I couldn't have really asked for a much better blog. You are always at hand to provide excellent information, going straight away to the point for easy understanding of your subscribers. You're really a terrific pro in this arena. Many thanks for remaining there humans like me.

Org.Peragh said...

Ketika DYMM Sultan Azlan mula memerintah, baginda melantik adik kepada Almarhum Sultan Idris , YTM Raja Ahmed Siffuddin ibni Almarhum Sultan Iskandar Shah (Raja Kechil Besar Perak ketika itu) sebagai DYTM Raja Muda Perak yang baru. Sementara itu, Raja Nazrin pula dilantik sebagai Raja Kecil Besar

Undang-undang tubuh Kerajaan negeri Perak tidak membenarkan DYAM Raja DiHilir naik menjadi Raja Muda kerana baginda sedang gering ketika itu.

Susunan pemerintah dan Raja-Raja Bergelar negeri Perak :

Sultan
Raja Muda
Raja DiHilir

Raja Kecil Besar
Raja Kecil Sulong
Raja Kecil Tengah
Raja Kecil Bongsu

Anonymous said...

Baik ler berajakan raja nazrin yg pandai, hensem, berkarisma dari raja izzuddin tukang jual negeri

katak keghedek said...

Amende nya, kalau KuShah tu dah kaya berjuta2 duit buat per dia dok kat Malaysia ni, melarat jer... Kalau dah kaya dok luar negeri lagi enjoi, buleh buat sesuka hati tanpa tahu rakyat segala durjana yang di lakukan... Cer tepat sikit mengacu tuduhan... kalau dah kaya takkan nak hidop macam kucing kurap...??? Cer pikior...???

katak keghedek said...

Takde apasalah nya jika R Nazrin jadi Raja Muda dan terus menaiki tahta menjadi Sultan, asalkan dia memerintah dengan adil dan saksama dan berprihatin kepada rakyat jelata... dia lah tempat mengadu domba bagi rakyat jelata...

akmar said...

utk org peragh;

trime kasih atas pencerahan saudara.. baru la paham sket struktur sistem nye.

tapi, bdasarkn kriteria apa pula utk plantikan raja muda, raja dihilir & so on...

Anonymous said...

aikk mana sambungan cerita bhai....tergantung ditengah jalan ni

Org.Peragh said...

Untuk Akmar,
Lazim nye anak lelaki yg tertua akan diperkenankan untuk menduduki kedudukan di4 tempat terawal mengikut susunan yg telah saya nyatakan sebelum ini. Bagi menjawat kedudukan tersebut, anak raja berikut mesti menepati undang2 tubuh yakni mempunyai akal pemikiran serta fizikal yg sihat.

Apabila telah menjawat kedudukan dibahagian terawal, mereka akan dinaikan andaikata terdapat kematian/kemangkatan atau keguguran jawatan didalam susunan tersebut. Keguguran jawatan bermaksud, andaikata Raja tersebut telah mengaibkan sistem beraja negeri Perak dgn melakukan perkara2 yg tidak senonoh atau menyalahi undang2.Ini juga terpulang kepada budi bicara DYMM Sultan yg dinasihati oleh para pembesar negeri Perak.

Anonymous said...

kalo rasa nak kena tulah, buat la tuduhan yg bukan2... raja muda sekarang baik sangat ke?

Anonymous said...

Yg korg nk kutuk raja2 lain in knape?korg pun dgr sebelah pihak! Jgn main sedap nk kutuk org klu Xtau hujung pangkal!

Faizal said...

Jika datang kepada kamu berita drp orang2 yang Fasik, maka siasatlah dahulu.

Mesejnya jangan percaya cerita orang Fasik, dan jangan juga percaya cerita orang Syiah kerana mereka cuba utk memecah-belahkan perpaduan umat ahlul sunnah wal jamaah.

test said...

test

Anonymous said...

Haram jadah punya Ku Cik, aku pernah kena tipu dgn anak haram tu!!!!!! Memang dasar anak haram jadah rakyat Perak yg sanjung dia pun dia tipu!!! Tak da raja pun takpa....buang berah je!!!! Moh kita juai dema kat belakang loken....The Republic!!!!!

Anonymous said...

Gila nak berkuasa jer kome. Pelajaran takde! At least anak beranak Sultan Azlan ni berpelajaran.

tariq ziyad said...

Masa kita dalam tentera (RAMD) bertugas kat kroh( Pengkalan Hulu) ada istana untuk raja Raja Dihilir ; kijo mereka mabuk 24jam bawa masuk betino dari betong thailand ; aku sering kena buka pagar sempadan masa itu dharurat dan perintah berkurung lepas jam 6 petang. Anak raja Perak macam iblis dan syaitan mereka kawan baik seperti kata bekas PM mohathir.

Anonymous said...

sayang sekali, raja ashman telah kembali ke rahmatullah...al fatihah untuk raja ashman, anak sultan azlan shah.

Anonymous said...

salam..moyang i brnama Ku Yah dan Ayahanda nya ialah Ku Jamaludin..Mak sy generasi ke 6.Seronok juga mendengar ceritera tentang perihal Kerabat.

raja said...

Arwah Atok sye Dlm Surat Lahir Die Tulis Die Lahir Kt Istana Lama Bukit candan..name Arwah Atok Sye Raja Abdullah,kire Raja Perak gak ke

Anonymous said...

MEMANG BETUL PUN ...