Followers

Monday, May 20, 2013

Keluhan Rakyat (Part 3) - Mengenai Blackout Dipilihanraya.

Keluhan Rakyat (Part 3) - Mengenai Blackout Dipilihanraya.






kejadian blackout ketika kiraan undian di pilihanraya sering berlaku. ini salah satu taktik sebuah pihak yang inginkan kemenangan untuk terus memerintah. bayangkan, selepas kertas undian itu dikira, ia akan diletakkan di dalam sebuah kotak dan akan dibalutkan. kemudian sehelai kertas (borang 14) diselitkan diatan balutan. kertas itu adalah hasil kiraan undian untuk sebuah kotak dan akan di 'key in' didalam komputer. jadinya, kalau blackout berlaku, senang-senanglah kertas itu dapat ditukar kepada kertas yang lain. inilah taktik busuk dipilihanraya.


satu lagi, ketika blackout, pada mula-mulanya, terdapat hanya 3 kotak undian sahaja. bila berlaku blackout, tiba2 ada kotak undian yang bertambah. mana datang kotak2 undian itu? taktik busuk ini dilakukan ketika proses pengiraan undian. elektrik akan diputuskan hanya di bangunan dimana undian itu dijalankan. maka berlakulah blackout yang selama ini dikatakan tidak disengajakan oleh TNB atau kejadian blackout itu diluar pengawasan TNB. tak munasabah langsung diluar pengawasan TNB.

kejadian blackout ni boleh jadi satu taktik 'trademark' sesebuah pihak yang inginkan kemenangan.

Komen aku - Bila lampu dipadamkan..pelbagai perkara boleh terjadi..ahakz...

Keluhan Rakyat (Part 1) - Nazri Aziz Sebagai Menteri Pelancongan. Sesuai?
Keluhan Rakyat (Part 2) - Kenapa Menteri Malaysia Lama Sangat Tak Ditukar, Tak Boleh Ditegur?
Keluhan Rakyat (Part 3) - Mengenai Blackout Dipilihanraya.

 

4 comments:

Anonymous said...

ada ke blackout,,,cikgu cakap sapa yg sebar fitnah dapat dosa.

Anonymous said...

bukankah borang 14 tu ada copy yg diberi kepada wakil calon kedua2 pihak yg bertanding iaitu selepas ditandatangani oleh wakil parti yg bertanding...selepas kedua-duia pihak setuju dgn kiraan borang 14 ditandatangani oleh wakil calon yg bertanding...salinan diberikan kepada setiap seorang drpd wakil parti yg bertanding...jika ragu atau blackout wakil parti jgn tandatangan borang 14

Anonymous said...

salah tu bro...selepas jam 5 undi ditutup wakil parti dipusat undi akan tndatangan borang 13 selepas itu jam lebihkurang 5.30 undi dikira dan disaksikan oleh wakil parti undi rosak undi ragu akan diasingkan...selepas selesai kiraan dan kedua2 wakil parti/calon puashati borang 14 ditandatangani yg ditulis jumlah undi mengikut saluran...salinan borang 14 diberi kepada kesemua wakil parti/calon yg menjadi saksi pengiraan...kalupun borang 14 diubah salinan masih ada disimpan oleh wakil setiap parti...kalau blackout skalipun wakil parti berhak tidak tandatangan borang 14 kerana meragukan dan laporan pulis buleh dibuat..

Anonymous said...

perlu banyak pengetahuan jika ingin menulis artikel