Followers

Wednesday, January 23, 2013

Sultan Perak Atau Kerabat? (Part 21)

Sultan Perak Atau Kerabat? (Part 21)  

Fitnah Arak (Part 1)

Aku  anak dagang di negeri Pahang

Assallamualaikum sahabat dan semua pembaca budiman....

Kenapa aku menulis artikel ini
Memang aku tidak mahu panjangkan pergelotan kata diantara keluarga, tetapi setelah aku fikirkan masak-masak biarlah aku menjawap dan juga menanya dimana kesalahan aku. Memang pada mulanya aku enggan mencerita hal Almarhum Ayahanda, tetapi tomahan fitnah harus dijawap. Ia terjawap pada isu ke 20 (klik), oleh artikel yang di tulis oleh Dato Mokhtar Petah...

Apabila telah aku bermula menceritakan hal kehidupan ayahanda ku,pada 19 September 2012 (klik), maka aku telah di marahi dan di singkir dari segala jemputan (semada jemputan kematian atau kahwin, dan lain-lain)  keluarga kerana ada ahli keluargaku yang beranggapan aku telah membukakan pekong Almarhum ayahanda Sultan Idris...

Almarhum Sultan Idris Shah dikapit oleh Raja Kecil Sulong Raja Hisham (paling kiri) dan Raja Muda Musa (disebelah Cik Puan Negara - paling kanan).

Ibni Sultan Idris telah meminggirkan aku dari segala urusan kekeluargaan
Memang ada persoalan yang menyatakan almarhum meninggal minum arak, tetapi cerita ini pon dah di nafikan oleh sorang penulis yang tiada kaitan dengan keluarga... Dek sebab persoalan ini, keluarga ku marah aku kerana membuka kembali luka lama... Mereka tidak suka soalan ini di ajukan didalam ruangan komen, oleh khalayak ramai... Aku di pecat dari senarai keluarga...

Kerana komen inilah aku difitnah (klik)

Aku sekarang menumpang kasih di Wadi Hussein... Itulah kesalahan ku, kerana berani menjawap dan menafikan segala fitnah dah tuduhan atas Almarhum Ayahanda ku... Konon nya mereka kata, "tak baik mengaibkan ruh si mati"... Tapi adakah pernah aku berbicara sedemikian hingga mengaibkan sesiapa..? Allah saksi ku... Biarlah aku membawa diri jauh dari keluarga yang telah membuang aku...

 Sultan Azlan Shah berhadapan jenazah Almarhum Sultan Idris Shah setelah melaksanakan pengistihran KeSultanan.

Siapakah Uncleseekers yang amat kontroversi ini..? 
Tuan Syed Hussein Alattas (klik), atau lebih dikena;i sebagai Pak Habib, juga bapa kepada blogger Uncleseekers memang kenal Almarhum Sultan Idris, dan mereka pernah bersuka-ria bersama waktu hidupnya Almarhum... Kini, Allah telah ketemukan aku dengan anak nya di Janda Baik (klik)... Kehendak Allah memberi aku tempat menumpang kasih dan terhibur...

Aku telah keluar dari Hospital Kuala Lumpur pada bulan September dan telah di ajak oleh sorang kenalan facebook menziarah Wadi Hussein, di Janda Baik... Aku baru sihat selepas kena sakit tekanan darah tinggi dan sakit jantung... Aku sukakan keadaan di Janda Baik, Aku tumpang tidor dua hari... Best pulak rasa nya... Sebelum aku pulang ke KL, aku minta kebenaran utuk kembali lagi dan lepak dengan Uncle seekers... Dan Uncleseekers menjawap, "Suka hati Mak Abah tiri engkaulah..". Macam tulah perangai dia! Kalau amik hati, terserlah kebodohan diri


Justeru, setelah aku pulang ke Kl, aku berazam untuk aku terus bermastautin di Wadi Hussein atas sebab sebab udara yang nyaman dan sejuk, untuk menyembuhkan diri ku. Pak Habibb telah pelawakan rumah di Wadi Hussein, kata beliau, "duduk lah seberapa lama hingga sihat, dan jadikanlah tempat ini sebagai Istana Hinggap"....

Alhamdulillah dan berbanyak terima kasih saya ucapkan pada Pak Habib yabg murah hati... Hanya Allah saja yang buleh membalas budi baik anak beranak ini... Saya juga banyak berseloroh dengan Uncleseekers, kami memang suka mengusik dan merapu...Ini terapi stress-release bagi diri saya...

Seperkara lagi yang harus aku beritahu tentang keitimewaan anugerah Allah SWT pada Uncleseekers adalah menolong orang dengan perkara-perkara yang berkaitan  dengan  penyakit alam ghaib.., itupon ikut kehendak dirinya... kalau ada 'mood' dia akan tolong... Segala pertolongan itu kerana Allah,Tak pernah melihat dia mengambil upah, walau satu sen pon...

Aku pernah melihat didepan mata aku sendiri cara perubatannya yang amat luar-biasa dan tidak lojikal tetapi menyembuhkan sakit itu..Tiada kemenyan, tiada jampi seranah, tiada alat-alat pemujaan.. Pesakit terdiri dari orang2 biasa hinggalah orang-orang kenamaan yang kaya...

Uncleseekers pada pendapat aku adalah seorang 'psychic' yang menguruskan bab alam ghaib. Janagn pandang luaran beliau, mentang mentanglah dia berpakaian 'rugged' tapi kemahiiran atau ilmu nya adalah unik....

Menjawap Tuduhan Fitnah
Au hanya ceritakan hal kehidupan aku bersama Almarhum Ayahanda aku, dan sesiapa yang mengenalinya tahu kisah sebenar... Bilakah aku mengaibkan Almarhum...? Na'uzubillah Min Zalliq....Sepanjang aku menulis, dari Part 1 hingga ke Part 20, hingga ke saat ini, cuba cari satu ayat dimana aku telah mengaibkan Almarhum Ayahanda aku...

Bersambung (Part 2)

Ku Shah... 2013

Part 1 - Anak Sultan Yang Semikin Dalam Malaya

7 comments:

Anonymous said...

Ku Shah jgn lupa sambung cite ni lgi ya...saya pon teringin jgk nk ke janda baik..menikmati keindahan kediaman flmy pak habib sekuarga yg di Rahmati Allah....insyallah di izin Nya sya akn ke sana.doakan ya....jun jb

Anonymous said...

Wa cayakt.ku shah apa yg di citekn mmg betul

Anonymous said...

Wa cayakt.ku shah apa yg di citekn mmg betul

Anonymous said...

ceritaa yang best ini mmg harus disambung secepat mungkin . ;))ta sbr na tunggu part 2 .

Anonymous said...

ok.. lagi..lagi... tapi dengar dari orang2 tua yang sezaman dengan alharhum semuanya nye cakap dia 'ORANG BAIK'..

LordBaronJ said...

Im new here. Will read thru all soon my old friend. LordBaron J

Anonymous said...

RAMUDA- Saya cuma ingin berkongsi mimpi dimana malam mangkatnya Almarhum Sultan Idris, saya bermimpi menjulangya bersama 3 orang yang lain. Saya menjulang dibahagian depan sebelah kiri. Pada hari keesokannya, saya menceritakan kepada isteri semasa memandu ke Johor Baharu dan selesai bercerita tiba-tiba radio menghentikan siaran nyanyian dan digantikan orang mengaji al-quran.