Followers

Tuesday, October 2, 2012

Sultan Perak Atau Kerabat? (Part 6)

Sultan Perak Atau Kerabat? (Part 6)


 Sultan2 Perak sebelum ayahanda... (dari kiri ke kanan) - alMarhum Sultan Yussuf Izzuddin (Sultan Perak ke 32); alMarhum Sultan Abdul Aziz (Sultan Perak ke 31)dan nenda (atuk) Sultan Alang Iskandar (Sultan Perak ke 30)... waktu gambar di ambil - Raja DiHilir Raja Yussuf Izzuddin, Raja Muda Raja Abdul Aziz dan Sultan Alang Iskandar...


 Sultan Idris Almutawakkil Allahi Shah bersama Raja Prempuan Muzwin sewaktu Pertabalan DiRaja Okt 1963...

Ayahandaku selaku Kolonel Kehurmat Askar Jurutera Malaysia 
Ayahanda bersama bonda dan adinda2 melawat daerah2 disekitar perairan negeri Perak dgn bot bernama 'Perak'

Bismillah hirRahman nirRahim...

Sudah hampir 28tahun pemergian paduka ayahandaku dari alam zahir ini... Alangkah cepatnya masa berlalu, dan tidak lama lagi, aku pula akan berjumpa semula dgn ayahandaku diBarzah... Kesemua harta dunia ditinggal, dan jasad pun di tinggal... hanya ruh yang menghadap kembali kepada siMaha Pencipta... Apakah megah dan besarnya pangkat dan keindahan duniawi... semuanya sementara, "bagaikan berteduh dibawah pohon rendang buat seketika, didalam perjalanan yang belum selesai" ., . itulah sabda Rasulullah SAW...


 Ayahanda di Istana Raja Muda, Teluk Intan (Anson), 1960, sewaktu masih Raja Muda Perak... penulis yang paling kiri bertenggek kat kerusi.

Aku nak menjawap soalan Uncleseeker, "apakah rasanya menjadi putera Sultan... sebelum dan sesudah kemangkatan paduka ayahanda engku...???" Aku amat bersyukur kepada Illahi kerana tidak membiarkan aku sesat didalam khayalan kekayaan dan kuasa sewaktu hidupnya ayahanda ku...


 Tak ingat, tapi kemungkinan bergambar di Singapura...

Memang, bak kata orang, terasa bagai ditatang minyak yang penuh... Apa kemahuan hati akan di penuhi... Segalanya orang ingin membuat aku sukahati, agar dapat balasan hajat dan restu paduka ayahanda... Mereka ingin dilihat bersama sorang Sultan, dan salah satu jalan mendekati baginda adalah melalui diriku...


 Bersama geng2 dan isteri pertama ku (Phillipa, ketiga kiri)... dgn bot laju engin Mercury 200hp...

Memang, aku bergelumang didalam duit dan ditatang tinggi... hampir2 terasa macam firaun... Segala yang aku mahu, boleh didapati... Aku tak pernah mengemas bilik ku, cuci kain baju ku, mencuci kereta ku... itu semua di kendalikan oleh pekerja2 istana... aku hanya kerah buat... Begitu juga apabila keluar ber'clubbing'... kelab2 tak boleh tutup selagi aku tak puaskan hati ku... Aku mudah sesat ditimba kekayaan...

 di luar White Elephant On The River, London...

Aku lupa, lupa segala2nya... terutamanya melupa diri... hampir2 lupa tuhan... Itulah dahsyatnya kesan kekayaan jika jiwa belum sedia... Selepas kemangkatan ayahanda, aku keluar dari Istana dan mula penghidupan yang amat berbeza... Tiada lagi mereka mengampu aku ataupun menyanjung diriku... Aku terpaksa belajar semula, hidup selaku manusia biasa, tanpa segala pemanis2 kehidupan...

 Perkawinan Isteri pertama... Nur Zulfa (Philippa)...

 Perkawinan aku...

Aku mendirikan rumahtangga, tapi tak lama... hanya 12thn, selepas itu berpisahlah kami pada tahun 2000.... Hidup makin menyepit, tetapi didalam sempit itu, aku mencari Allah, dan aku berjinak dengan ilmu Tasauf dan ingin hidup selaku orang sufiah... Aku mula mencari maksud hidup dan mengenali diri... Dah sampai tahapnya, dimana aku takkan kembali kepada penghidupan dahulu, aku telah jumpa nikmat Allah, aku inginkan ketenteraman didalam hidup... Ini lebih bermakna...


 DYMM Sultan Johor (selaku Tg Mahkota) bersama paduka ayahanda waktu kemangkatan DYTM Raja Muda Musa...

Aku diajar bersujud kepada Illahi dan mengawal al-Nafs ku... Sehingga sampai ketahap duniawi tiada lagi keindahan bagi diriku... Aku diajar agar jangan bersikap riyyak dan takkabur, bersyukur keatas segala pemberianNya walau pun sedetik air... Maka aku mahu menasihati mereka2 yang bersikap sombong agar berwaspada, dan insaf...

di dalam Istana Iskandariah bersma bonda ku dan adik2 ku...

Seketika kamu berkuasa, seketika itu juga kamu boleh mengemis... semuanya atas kehendakNya... Ingin ku mengingatkan segala pemerintah2... Allah yang memerintah, kamu yang diperintah melaksankan hukum2 Nya... Itulah amanah yang kamu menyandang di bahu kamu... Allah akan menyoal kamu sebelum kami yang lain disoal... Selepas barzah, kesemuanya kekal... Ingat, siksanya pon lama... Sanggupkah kamu menjadi bahan api Jahannam...??? Astaghafirullah al adzeem...

Postscript: telah berjumpa dan bermuzakkarrah dgn pak Habib... sesungguhnya, jika Allah naikkan kamu menjadi ketua, jika tak betul kamu memikul amanahNya, dan jika rakyat dibawah kamu mengadu kepada Allah., nescaya kamu tidak akan terlepas meniti sirratul-mustaqeem selagi kamu belum di hitung dan di adili Allah SWT...


 Kemangkatan Paduka Almarhum ayahanda Sultan Idris Shah alMarhum Afiffullah...

Lagu di bawah ini adalah ciptaan Almarhum Ayahanda saya sekitar 70an.

 Ku Syah 

video

Part 1 - Anak Sultan Yang Semikin Dalam Malaya
Part 2 - Pejabat Sultan Perak Buat Mengong!
Part 3 - Majlis tahlil Almarhum Sultan Idris di sabotaj
Part 4 - Kerusi Panas Raja Muda Perak
Part 5 - Sumpahan Keturunan
Part 6 - Sesudah Mentari Terbenam 
Part 7 - Anak
Part 8 - Katak Keredek Akhirnya 
Part 9 - 1 Billion Hengget Lesap Kemaner?
Part 10 - The Tomoi Princess
Part 11 - Fitnah Kepada Ayahanda!
Part 12 - Dimanakah Kan Ku Cari Ganti...
Part 13 - Hujan Panas Turun Bila Senjata Di Buka! 
Part 14 - Kepala Lembu?
Part 15 - Petanda Kematian Orang Kenamaan?
Part 16 - Raya Awal Sehari!  
Part 17 - Duit Atas Angin?
Part 18 - Abu dan Orang Besar...
Part 19 - Royalti Dari MACP?
Part 20 - Sultan Perak Dalam Kenangan
Part 21 - Fitnah Arak 
Part 22 - Hina Besi Kerana Karat, Hina Manusia Kerana Bangsat 
Part 23 - Showtime...

15 comments:

Anonymous said...

first

norjb said...

2nd..

C++ said...

Bhai Ku Shah...

Best jumpa dengan lu kata member gua... lu cool... boleh main gitar lepak-lepak kat tengah taman lagi... kan..kan...kan.... hahaha

Lain kali gua plak nak jumpa lu...

Salam dari rakyat negeri Perak Darul Ridzuan..

armi said...

saya tak faham! siapakah 'AKU' dalam cerita diatas?

The Sniper said...

ater anak2 udah leboh ke maner yob? Miker tak peghonah ceghiter. Siri akan datang kot?

katak keghedek said...

Sniper... kalo nak ceghiter anok2 teman nantikan siri akan datang...

katak keghedek said...

C++ insya'ALLAH kiter jumper yeop...

Anonymous said...

aku pun pening jugak... siap tu AKU ?lol

Prince of Noob said...

orang2 dulu pakai seksi2 berkemban berspenda berbikini relax je... zaman skrg ni kalau buat terus je tersebar kat internet jadi bahan

sizzly7761 said...

Jalan cerita hampir sama dengan lain-lain drama melayu!bila kaya maka lupa diri, lupa Tuhan,enjoy, clubbing, minum dan mabuk.... Bila ibu dan bapa mati, wang sudah tarak, takde orang layan dan rasa hina baru nak sedar dan insaf! Masa sempit dan semput baru cari dan jumpa Tuhan......potong steam betul!!he he he. Any way its better late than never!Manusia diuji dengan pelbagai cara! Dengan kekayaan dan kemiskinan.Bertuahlah lu bro sempat diuji dalam 2 suasana.Masa kaya ko fail, masa sesak dan semput ni belum pasti. Moga lu kuat!

katak keghedek said...

sizzly7761... memang mudah kita menghukum sesorang tu fail... fail bertaqwa didalam kekayaan... Jika nak tahu betapa kuatnya iman sesorang, curahkanlah kekayaan padanya, dan lihat... Tak tentu sesorang tu boleh menahan nafsu dan ego bila kaya dan berkuasa, dan amat mudah lupa diri... Itulah dugaan yang paling ketara dari Allah SWT...

Anonymous said...

cerita tu tentang uncle ker..ayoyo awat dulu berisi sikalang sudah lain us

Anonymous said...

AKU tu Ku Shah la, xkan baca x paham2 lg. uncle anak raja mendenyer yob.

Anonymous said...

bro..gambar hashim bin hattan enjoy x da ka..

Anonymous said...

Hashim bin hattan pandai...Gambar dia enjoy dia cover. Tp "AKU" kurang cerdik...habis semua pekung dia buka.