Followers

Tuesday, October 30, 2012

Kenapa Pak Lan Disini? (Part 8)

Kenapa Pak Lan Disini? (Part 8)

 klik

Anwar Dengan Najib
Antara Karektor Dengan Reputasi?

Seronok tengok telatah dua orang pemimpin ini. Sorang Perdana Menteri dan sorangl agi Ketua Pembangkang. Pertembungan yang menarik antara dua personaliti. Sorang ada karektor dan sorang lagi ada reputasi.

Anwar Ibrahim sebagaimana yang satu dunia sudah tahu adalah merupakan seorang tokoh politik yang hebat. Kelicikkannya berpolitik dan kepetahannya berpidato memang tidak boleh di sangkal lagi. Sudah terkenal di seantero dunia.
  

Anwar ni… Kalau nak cerita pasal reputasi… Reputasi apa yang dia ada.  Berbelas tahun media arus perdana hentam dia. Main bontotlah, main bini oranglah, main pelacurlah, agenYahudilah dan bermacam-macam lagi tuduhan yang di buat keatas beliau. Hampir setiap hari. Untuk membina persepsi yang beliau ini sangat tidak bermoral. Macamlah yang lain-lain tu bermoral sangat.

Lagi pun, dalam persekitaran sekular, yakni sebuah gagasan kehidupan yang meminggirkan agama dari sistem kehidupan, moral apalagi yang kita nak cerita ni!
Menganut fahaman sekular dan menyerah kepada sistem sekular tanpa sebarang penentangan ni bukan sahaja tidak ada moral bahkan tidak ada Aqidah dah. 

Hancur lebur aqidah. Yang tinggal cuma rasa perasan dan syok sendiri aje yang kita ni ada moral dan ada aqidah. 

Balik pada bab Anwar tadi, yang pelik nya si Anwar ni, makin hari makin ramai  orang yang sokong dia. Semakin hari semakin ramai pulak yang percaya yang hanya Anwar sahaja yang mampu membuat perubahan di Negara ini. 

Sampai naik mengelabah kerajaan BN di buatnya.Macam mana boleh jadi sampai macamtu? Ini yang menarik untuk di analisa!
Bagi teman le… Anwar ni adalah seorang tokoh yang mempunyai karektor yang kuat. Karektor sebagai seorang street fighter dalam politik. Karektor yang telah terbina sejak dia di universiti lagi. Karektornya terus berkembang dalam ABIM dan semakin menyerlah bila dia menyertai UMNO.


Dia berjaya mengharungi sepak terajang dalam UMNO hingga mampu menjadi Timbalan Presiden UMNO. Satu pencapaian yang luar biasa dan cukup mengkagumkan.
Kemudian di pecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan Timbalan Presiden UMNO. Di penjarakan atas tuduhan kesalahan liwat. Keluar dari penjara terus aktif semula dalam politik sehingga di lantik menjadi ketua pembangkang. Berjaya menyatukan PAS dan DAP yang selama ini tidak boleh duduk semeja. 

Satu pencapaian luar biasa yang cukup mengkagumkan sebagai seorang tokoh politik.
Walau apa pun kesudahan Anwar nanti dalam gelanggang politik Malaysia, bagi teman, dia wajar di kenang sebagai seorang tokoh politik yang hebat dan luar biasa. 

Dengan cabaran yang begitu hebat yang di laluinya, dia masih mampu mendapat sokongan yang padu dari keluarganya dan masih mampu meyakinkan masyarakat mengenai kemampuannya untuk memimpin Negara ini. Satu pencapaian yang luar biasabagi seorang tokoh politik.


Sementara Najib pula di satu sisi yang lain, adalah merupakan seorang tokoh yang mempunyai reputasi yang kuat. Reputasi sebagai anak golongan aristokrat atau pun bangsawan. Keluarga di sebelah ibu dan bapanya mempunyai pengaruh yang kuat dalam politik Malaysia.


Dia menjadi ahli Parlimen sewaktu baru berusia 23 tahun mengantikan al-marhum ayahandanya Tun Abdul Razak, PerdanaMenteri Malaysia yang kedua.Selepas dari itu, beliau terus melangkah dalam hiraki parti dan kerajaan tanpa menoleh kebelakang lagi dengan bersandarkan kepada reputasi keluarga yang kuat. Dari menjadi Timbalan Menteri hinggalah kini sebagai Perdana Menteri Malaysia yang keenam.


Namun demikian ketokohan beliau sebagai seorang ahli politik belumlah benar-benar teruji lagi. Perjalanan politiknya selama ini agak lancar dan cukup sempurna.Ketokohan dan kewibawaannya belum pernah di uji. 

Mewarisi sebuah kerajaan yang di anggap lemah merupakan ujiannya yang pertama dalam perjalanannya untuk di tabalkan sebagai seorang tokoh politik yang terbilang. Ini untuk membolehkan beliau duduk sebaris bersama tokoh-tokoh besar politik tanah air yang lain.

  
PRU ke 13 adalah merupakan medan yang sebenar pertembungan antara antara kedua-dua tokoh ini. Pertembungan antara tokoh yang mempunyai karektor dan tokoh yang mempunyai reputasi. Mana satu yang akan menjadi pilihan rakyat. 

Karektor atau reputasi ?
Bagi teman, karektor adalah merupakan diri sebenar seseorang. Yang terbina melalui pengamatan, pengalaman dan pendedahan yang di timba di sepanjang perjalanan hidupnya.



Sementara reputasi pulak adalah merupakan satu persepsi sahaja.Tidak  mencerminkan diri sebenar seeorang itu. Ianya terbina hasil dari pandangan umum masyarakat terhadap dirinya. Hanya sekadar satu ilusi sahaja bukan realiti.
Dalam kehidupan, untuk mengharungi cabaran dan mencapai kejayaan kita perlukan karektor yang kuat bukan reputasi yang kuat. Hanya yang menjadi persoalannya hanyalah, sama ada karektor yang kuat ini mampu menjadi rahmat atau ancaman kepada umat sangatlah bergantung kepada niat dan matlamat yang ingin di capai. 

Kalau baik niat dan matlamatnya maka baiklah jadinya umat tapi kalau jahat niat dan matlamatnya maka hancur binasalah umat.

13 comments:

HAdira Kifly said...

Hati rakyat tidak buta untuk ditipu dan diperbodoh-bodohkan. Rakyat sekarang sudah celik pandai, tahu membezakan yang mana baik dan buruk.

Well said, karektor lebih baik daripada reputasi ciptaan sendiri. :)

Anonymous said...

Pak Lan,

Anwar ni popular kerana beberapa fakfor antaranya dia suka berjanji dgn janji2manis yang dia sendiri tahu dia tak akan tunaikan ( dia sebut apa yg suka org dengar, taktik menipu, org muda suka dgr, tp kalau analisa dgn tulus x sampai 10% janjinya dpt dicapai). Kalau dilihat prestasinya dahulu x berapa cemerlang pun bila berkuasa.

Satu lagi suka racun fikiran anak muda dgn pelbagai dakyah. Kalau tak percaya cuba kaji betul2 anwar ni dr semua sudut spt peribadi, akhlak, kewangan, struktur partinya
dan suka buat dakwaan bahawa bn korup (memang x dinafikan tp bukan 100%) manakala dia suci (ni yg x betulnya). Apakah pr x pernah amalkan rasuah????

Sekian

Pak Lim

Anonymous said...

Pak lan.. 2/2 saya tak gemar:... Habis nk undi siapa nanti... Kalau kat tmpt teman pun diletak calon cina walau majoritinya Melayu/Islam

kampong lad said...

najib ada lagi reputasi ka? pokok yg baik pun, tak dijamin semua buahnya baik, ada yg busuk & berulat.

Anonymous said...

La kan di cadangkan suruh tukar sistem..bukan suruh pilih pemimpin bn atau pkr..umpama cawan kotor..kalau buang air dalam cawan tu dan gantikan dengan air lain pun tetap kotor jugak..Lagipun mengundi hukum nya jatuh kufur.. http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DG2i1fPvvtpM&h=aAQFF9xCa

Fiz said...

Salam,

Kepada pengikut berfikiran terbuka dan percaya pd kepimpinan PR akan sokong PR walaupun mcm2 kes pemimpin mereka buat.
Kepada pengikut pemimpin UMNO mereka percaya kpd pemimpin mereka dan menyokonng BN walaupun ada jugak kes yang terjadi pada pemimpin mahupun keluarga pemimpin mereka.

Maka yang menjadi penentu kemenangan undian PRU 13 nanti adalah pengundi atas pagar @ undi pos.(ini pendapat saya)

Sama-samalah kita berdoa negara kita semakin aman & makmur. Kita mahukan negara kita stabil politik dan juga ekonomi. Kita tak mahu kekecohan, porak peranda & gangguan luar yang membuat rakyat kita tidak senang hidup di tanah air sendiri.

Anonymous said...

Saya ucuma mampu brdoa Allah saje yg mbalas kezaliman pihak yg menipu rakyat selama ini.



Leftenan Adnan said...

Sistem yg baik hya datang dari pemompin yg baik...

Sistem yg baik akan hancur jika pemompinnya pun hancur..

Sistem dan pilihan pmimpin sangat berkait rapat...

Pilih pemimpin yg baik insyaallah sistem tu akan baik dan bertambah baik...

Leftenan Adnan

Anonymous said...

Anwar bersih ka time dlm UMNO? Haduih, bukak kepala skit woi. buat research sendiri skit. jgn dok malies sgt naa. dia ngan mahathir sama naik wei kroni2... dah la slagi muka2 sama dok dlm politik malaysia, jgn dok harap sgt la...

Anonymous said...

apa apa pun rakyat jadi penentu lah dlm pru 13

Amer Husin said...

Der, kes liwat anwar dah gugurlah, dia menang kes tu,dia dipenjarakan atas tuduhan rasuah..tengok video foreign corespondent kat youtube, perjalanan kes liwat 1..

Amer Husin said...

Der, kes liwat anwar dah gugurlah, dia menang kes tu,dia dipenjarakan atas tuduhan rasuah..tengok video foreign corespondent kat youtube, perjalanan kes liwat 1..

Izzat perjuang kebebasan remaja said...

Bkan dye kne tangkap pasal salag guna kuasa nak tukar alibi...bkan rasuah....at least ble anwar menteri kewangan fiskal negara naik...menteri kewangan lain boleh wat...???